Till ön Graciosa

Hej!

Det var ett tag sedan
något nytt hände här på vår blog, men vi har nu varit hemma i Sverige i några
månader och ”vilat upp oss”,  eller som
en båtgranne till oss på Gran Canaria sade, vanligt folk som (inte seglar) har
ingen aning om hur mycket  jobb det är
ombord på en segelbåt.

Det ligger förvisso något i det,  men för det mesta är det ett väldigt trevligt
sätt att leva på.

Vi fick börja med att städa båten på utsidan efter att vi
burit ombord packningen den såg bedrövlig ut det hade blåst röd ökensand från
Sahara,  Kalima tror jag att vinden heter
och fyllt och fastnat i varje skrymsle och vrå plus alla fall, mast, innuti
masten, däck, vant, på sprayhood, ja kort sagt överallt där man kan tänka sig på
en båts utsida.

Annars  tar vi dagen som den kommer,  ingen hets ingen stress och inga måsten eller
åtminstone så lite av dessa komponenter som möjligt.

Nu har vi flyttat oss till
Graciosa en liten ö norr om Lanzarote och ligger för svaj, badar och åker
omkring bland de andra båtarna som ligger här, lite blandad konfekt av länder
är det,  fransmän,  tyskar, och en finne,  plus en dansk, men vi är minst 7 svenskar som
ligger här.

Men för att börja med vad vi har
uträttat, så har vi blivit med cykel och det var en befrielse nu kan vi cykla
omkring och handla och har således kunnat sträcka ut våra irrfärder mycket
längre, jag har köpt ett nytt batteri  att användas som startbatteri, tyvärr blev jag
nog blåst på det,  på Canari Bat som
företaget heter,  sa de att batteriet inte
stått oladdat mer än 3 månader men det höll bara 12.55V obs! Att detta  är ett AGM batteri  så det har nog stått längre, i alla fall har
jag försökt att ladda det men det kommer inte upp i mer än 12,77V och vi är ju
inte kvar i Las Palmas så att försöka få ut något på garanti när vi kommer
tillbaka igen lär inte bli lätt om jag känner spanjorerna rätt.

Vi har också varit på IKEA och
handlat kaffe och kaviar så nu klarar vi oss ett tag, de har byggt ett nytt
IKEA nästan bredvid det gamla som är mycket större och bättre.

Själv skall jag hem en stund och
jobba med vår watermaker som skall installeras på båten innan vi sticker på
någon längre segling, vi har nämligen kommit på att en sådan klarar man sig
knappast utan ;-)) frågan är hur de som seglade för sisådär 20 år sedan klarade
sig utan alla finesser, såsom nätet, mobiltelefoner, GPS plotter,  solpaneler, 220V konverter, radar, plus en
oändlig massa annat lull lull, bara för att nämna några exempel. Kanske tyckte
de att livet läs (segling) var ännu enklare än vad vi tycker som seglar nu, vem
vet?

Seglingen (motorgången) till
Graciosa gick inte utan små problem, det var en lagom lång distans om 130 M men
med den förhärskande vindriktningen rätt på nosen och eftersom vi har lärt oss
att om man måste kryssa är man på väg åt fel håll, så var det bara att invänta
lite, eller helst ingen vind och sticka iväg och det gjorde vi och fick en underbar
varm natt med månsken och delfiner  som
gästade oss, och höll en nattshow med hopp och snabba spurter förbi  fören,  och liftande på vår bogvåg. Vi såg också 4 st
sköldpaddor,  som kanske hade stämt träff
mitt i havet för avståndet var inte mer än någon sjömil mellan dem. Ringrostiga
som vi var efter många månaders hamnröta,  var vare sig vi eller båten inte rigtigt fit
for fight för havet…  När vi kastade loss för att gå bort till macken i hamnen och tanka så började  motorn låta som den gjorde när vi kom till Las Palmas alltså mer likt en stenkross. Skepparen sade några väl valda ord, stoppade huvet i sanden och mådde dåligt hela tankningen,  startade sedan motorn igen, före han vågade sig på att öppna motorluckan, bara för att konstatera att felet inte hade lagat sig självt. Nu visade det sig att det inte var så farligt som det befarades,  det var ”bara” fästet  till den blivande Watermakerns högtryckspump, som hade legat löst på motorn och
trillat ner när jag startade, jag hade glömt fästet där efter provningen. Så kan det gå när inte haspen är på!!

Ja sedan fungerade inte Helmer
alltså vår autopilot eller autohelm, därav namnet  och en trissa till mastens storfall gick inte runt,  men lite snett är inte lett som
någon vis person lär ha sagt.

Och trissan fick sig lite CRC 556 och går nu
utmärkt. Helmer folkade till sig och är också samarbetsvillig efter viss
övertalning.

Nu skall vi ligga här och svaja
ett tag sedan skall vi flytta oss till södra delen på Lanzarote till ett ställe
som heter Rubicon,  där lär vara en
väldigt fin marina med swimingpool och andra faciliteter som en del av oss
seglare tycker sig behöva. Mer kommer i följande nummer :-))

Det här inlägget postades i Segling. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Till ön Graciosa

  1. Anki Hedman skriver:

    Hallå på er,
    Vad härligt att läsa om er. Det låter ju underbart att svaja på Graciosa. Har läst att S/Y Corinne är där också. Vi är en aning avundsjuka på er som är tillbaka i det härliga livet. Nu när vi fått distans till det hela fattar vi verkligen vilket otroligt skönt liv det är . Ha det bäst och segla lugnt.
    Kram Anki och Peppe och Felix (Lärkan)

    • admin skriver:

      Hej vi är nu på Rubicons marina och söder om Lanzarote och skall gå vidare i morgon till Fuerteventura .
      Ja det är ett jättegott liv så vi seglar väl på så länge:-))
      Här är det ca25 grader varmt och lite moln för tillfället men solen kommer väl fram igen.
      Nu skall vi gå upp till baren som ligger i ändan på bryggan och ta oss ett glas vin så att levern inte blir arbetslös, som bekant måste man ju tänka på procenten som någon vis skådespelare lär ha sagt.
      Tack för trevliga dagar i Las Palmas och ha de bra så hörs vi av, skall försöka att skriva lite mer frekvent i bloggen Kramar från oss på Missy

  2. Urban skriver:

    Kul att höra att ni är i farten igen! Ha sköna seglingar!

    Urban och Lotta

    PS: Det har varit ganska lugnt i Fröjdendal denna sommar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>