Gran Canaria

Mot Gran Canaria

Ja som ni ser, ni som inte har tröttnat på att det inte skrivs något nytt på denna blogg, så kommer här äntligen lite nya skepparhistorier.
Jag har skrivit efter hand men inte fått tu…n, ur ja ni vet, för att skicka iväg det.
Detta är berättelsen från Nazare till Gran Canaria
Sedan sist vi skrev i bloggen har det gått några veckor och vi har kommit en bit på väg.
Vi ligger nu i Porto Santos hamn, en liten ö nordväst om Madeira.
Som jag skrev förra gången så väntade vi dåligt väder i Nazare och det blev det, regn och blåst sydvästlig som vanligt.
Hamnkaptenen i Nazare var en gammal pensionerad sjökapten som arbetat i handelsflottan i många år, han var trevlig men lite butter och hade bestämda åsikter om allt.
Han och hans hustru Sally bodde i hamnen i sin båt och hade koll på allt och alla.
När man gick förbi hans båt tittade han alltid ut och pratade. Vid ett tillfälle gick jag förbi och skulle ta bussen in till byn, vi pratade några ord som vanligt . Några båtar längre bort träffade jag på Ian mc Artur, en skotte som vi träffat tidigare i Bayona, han hade en båt av stål, som var ca. 16m lång och såg ut lite som en fiskekutter, med stor och mesan, en läcker båt!
Efter att jag hade pratat en stund med honom, stoppade hamnkaptenen Mickael ut huvudet ur kapellet på sin båt och ropade att nu måste jag gå, om jag skulle hinna med bussen.
Det kallar jag att ha koll på läget.
Slutligen kom väderfönstret som vi väntat på så länge och vi kunde gå mot Cascais

Vi gick tidigt på morgonen för att hinna fram före det mörknade, men som vanligt gick det inte som planerat. Lite för låg hastighet över grund och schemat sprack, men vad gör det, vi har gott om tid och lite mörker har inte slagit ihjäl någon än vad jag vet.
Cascais var en väldigt trevlig bekantskap, vi har varit i Lissabon tidigare, den gången var vi även i Estoril, en stad inte långt därifrån, men den hanns inte med denna gång.
På berget Sintra finns en gammal borg som byggdes av morerna och ett palats eller vad man skall kalla det, Pena National Palace det är riktigt läckert målat och i utsökt skick, värd ett besök om man är i närheten.
Cascais är kanske lite turistisk… vad nu det är? Men en trevlig stad är det.
Vi besökte ett akvarium i Lissabon med bra blandning av pingviner, fiskar från kalla och varma hav och sälar.
Vi var också i Belem en förstad till Lissabon och letade efter båttillbehör. Sedan letade vi upp det berömda konditoriet Fabrica de pasteis de Belem och åt en himmelsk god kaka med vanilj. Konditoriet har funnits sedan 1800 talet och såg ut som om det hade sin orginalinredning kvar, bl.a ett blått kakel kallat azuleios kakel, ett besök där rekommenderas varmt.
Efter att ha spenderat några dagar i Cascais tyckte vi det var dags att segla vidare, väderfiler kollades och dubbelkollades och så beslutades att vi skulle åka iväg tidigt på morgonen därpå. Ett fint väderfönster hade nu uppdagat sig för seglingen till Porto Santo ca 480 sjömil. Om möjligt ville vi vara framme på förmiddagen 4 dygnet, och det lyckades vi hyfsat med, det tog nästan exakt fyra dygn.
Jag såg några delfiner natt nummer ett annars, tyvärr inte ett liv, inte något skräp heller vilket ju är glädjande, det verkar som om huvuddelen av handelssjöfarten inte kastar i sina sopor till sjöss längre.
När vi hade lagt till och stod och pratade med några seglare tidigt på morgonen, kom en känd figur sömndrucken utraglandes på bryggan i sin morgonrock och välkomnade oss på franska. Han och hans hustru hade vi träffat i alla hamnar efter Portosin ( 6 st,) men oftast går de alltid en eller två dagar före oss och sedan kommer vi ikapp ofta på grund av vädret, de gick mycket riktigt en dag tidigare till Quinta do Lord marina på Madeira och så var vi ikapp igen dagen efter.
Men två dagar senare skildes vi för gott, de skulle gå mot en annan Kanarisk ö och sedan över Atlanten.

Hoppas att det gick bra, för de hade ett eget sätt att hålla utkik. De gick nämligen ner i båten och lade sig att sova 8 timmar per natt, och lät radar och AIS:en sköta vakten.

Jag avstår att kommentera sjömanskapet men snälla och trevliga var de, vi fick nämligen låna deras fina cyklar utan att fråga dom, dessutom tvättade de åt en barnfamilj som låg i samma hamnar som vi med sin tvättmaskin som dom hade i båten.
Vi hyrde bil på Madeira och körde kors o tvärs i dagarna tre, för att titta på blommor och gå på de berömda levadorna, nåja så mycket gående blev det nu inte, mest på grund av regnet uppe i bergen.
Lite ”spännande” vägar är det på norra delen av ön. Vi fick backa några hundra meter för ett möte med en turistbuss och då är att märka att vi körde i en liten  bil! En Nissan Micra.
Det är branta berg där vägen hänger högt över havet allt mellan femtio till flera hundra meter.
Vi besökte även en botanisk trädgård i Funchal och ett orkidehus, men orkideerna var det inte säsong för så det blev en flopp.
Efter en dryg vecka på Madeira ville vi få det lite varmare och gick mot Gran Canaria. Dit kom vi så småningom, efter att första natten ha lärt oss hur tvätten i en torktumlare känner sig! Vi gick med två rev i storen, och två i genuan, med vinden för mycket för om tvärs. Oj vad båten slog i ibland, tvärstopp blev det också några gånger, jobbigt var det, men allt har en ände, så även detta.
Natt nummer två var förtrollande vacker med fullmåne och stjärnor, som glimmade på himla kupolen, och värme 18 grader ute och över tjugo i båten. Så perfekt segling som det kan bli vissa gånger.
När vi hade fyra sjömil kvar till hamnen i Las Palmas blev det bleke, så det var bara att starta järngenuan trodde jag. Om man ruskar om en besticklåda så är det nog den bästa beskrivning jag kommer på just nu av ljudet när motorn startade.
Jag stängde naturligtvis av omgående och funderade en liten stund innan jag smög mig på startnyckeln och startade igen, men felet hade inte lagat sig självt, det lät bedrövligt och motorn gick på tre burkar och rök och vibrerade.
Vi drog oss i alla fall in till hamnen och lade till vid besöksbryggan så fort vi kunde för att kunna stoppa motorn.
Som det ser ut i nuläget så är det spridarna som har lämnat in och de gamla spetsarna är förpassade till spridarspetsarnas himmel.
Spridarspetsarna kostar 2700:- Sv kronor/st om man köper dom på Vetus!!!?? Och 2700:- för alla om man köper dom i specialaffär i t.e.x Uddevalla
Orsaken är oklar för tillfället Hade kanske bara 30 driftstimmar efter filterbyte!
De var mer eller mindre kass alla fyra spridarna.
Annars har det varit väldigt kul att komma till Gran Canaria för här ligger många andra svenska långseglare närmare 30-40 st svenskar finns i hamnen.
Vi träffade visserligen på båten Pusan i Cascais, det var den första svenska båten vi hade sett sen Holland. På Madeira såg vi inga svenskar och som sagt här är det väldigt många.
Vi har nu legat här i hamnen i drygt en vecka, och hyrt bil för att köra ner till södra delen av ön, det är bättre väder där mer sol och lite varmare.
Att köra bil i Spanien sätter lite extra krydda på tillvaron! Nästan alla bilarna i Las Palmas har skador särskilt på sidorna.
Vi har kört runt hela ön och bl.a tittat på Guanchernas tidiga bostäder, det var ursprungsbefolkningen på ön som spanjorerna bokstavligen högg huvudet av.
Lite synd kan tyckas att vi den vita människan inte har haft bättre vett, det gick ju lika illa för inkaindianerna.
Vi skall nu stanna och segla lite bland de Kanariska öarna sedan får vi se vad som händer.
Över jul åker vi hem och hälsar på släkt och vänner, för att åka ner i januari och fortsätta den avbrutna resan, och sätta in spridarna.
Hur detta gick kommer i nästa stycke.

Här är nästa stycke! Vi har nu varit här fyra dagar och har satt in spridarna, och heuvreka motorn går bra igen, den låter ungefär som den gjorde tidigare eller kanske inte ändå! Man inbillar sig så mycket , hoppas att det inte har blivit några följdfel som inte märks med en gång bara.
Varje fredagskväll samlas många svenskar vid ett långbord på Sailors Bar som ligger i hamnområdet trevligt tycker vi, undrar just vad levern tycker, det blir ju en och annan öl/vinare på dagen/kvällen.
I går kväll när vi kom till vår båt stod vår engelske båtgranne Chris, på sin båt och höll sig fast i vanten, vi hälsade och tänkte gå ner i vår båt, när vi reagerade på att han stod ovanligt stilla.
Det visade sig att han hade halkat på båten och gjort sig så illa i knäet att han behövde vård.
Han är ensamseglare, tur att det inte hände på sjön
Han hade ordentligt ont och vi fick mer eller mindre släpa honom till grinden i änden på bryggan. En taxi tog honom till lasarettet, han har i skrivande stund inte kommit tillbaka.
Chris har nu kommit tillbaks med helgipsat ben, han hade opererats på ett annat lasarett än det som taxin körde honom till så därför var det ingen som visste var han höll hus.
Vi har betalt för ytterligare en månad och sedan skall vi segla till La Gomera tänkte vi.
Varm och gott är det, vi ser på väderprognoserna att det väntas snö i Svedala Uhhhhhschhh…brrr.. vi sitter ute i shorts och skriver detta med den berömda ölen framför oss och tycker lite synd om er i mörkret och kylan.
I dag när vi satt och solade kom en ödla travandes och skulle gå över filten som jag satt på. Den var väl si så där 50cm lång, den trodde tydligen att vi hade blivit kompisar han/hon och jag och gav sig inte, så jag fick lov att lämna plats för hennes fortsatta promenad.
Nu är jag djurvän så det kändes ju ok, det var bara det att det kom sex till varav ett par började slåss. En av dom tog sikte på Lisbeth, som gav till ett avgrundstjut och bättrade på min tinnitus samtidigt som hon försökte slå nytt världsrekord i höjdhopp.
Vi packade snabbt ihop våra grejor och flyttade en bit utanför ödlornas krigszon.
Jag tror att dom ville ha bananerna som vi åt på, och att det var anledningen till att de blev så närgångna.

Nu tänker jag uppdatera lite oftare än var femte vecka.

Det här inlägget postades i Segling. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Gran Canaria

1. Bengt Mattsson skriver:

En sån fin resa..man blir ju mycket sugen att följa erat exempel.Så länge njuter vi av bloggen,lite som att segla ut på vida hav…
    Hälsningar Bengt & Elvy

2. Thomas Jönsson OE32 147 Hanna i Kalmar skriver:

Hejsan lyckliga er sitter här i Kalmar o längtár efter våren med sjösättning trevligt att läsa om er resa, väntar på nästa redovisning. Ha det riktigt gott hälsningar Kerstin o Thomas

3. SY SEEWIND skriver:

Ola,

we are in Santa Cruz de Tenerif and next weekend we will cross over to Las Palmas. It would be very nice to see you there and have a cold beer together :)

Cheers
    Philip

4. Hello again,

how was your time in gran canaria cleaning the boat? Back in the water? :)

We are ready to go to marocco and tomorow we sail to graciosa. After some days there we will sail to agadir or essaouira. Waht are your plans in the moment? :) It would be very nice to see you again. Maybe naked in the hot mediterranean see in summer :)

Fair winds and all the best for your great journey
    Philip

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>